8 apr. 2009

Johan E

En natt vi sent kommer att glömma.
Denna bild är en utav många som faktiskt ger ett budskap om att en bild säger mer än 1000 ord.
Denna natt är bara ett utav alla minnen som vi har med Johan & som vi vill dela med oss utav.

Vi träffade Johan för snart 7 år sedan då han jobbade på Kahls & sålde kaffet till oss på det stället vi jobbade då.
Han frågade mig innan han skulle komma upp för första gången vem som skulle göra kaffet hos oss, mitt svar var Costas.
Jag tror inte att varken jag eller Johan kunde drömma om att Costas skulle bli den han är idag.

Johan kom upp & hade kurs med oss, visade hur man skummade mjölk & lite latte art.
Då var Costas fortfarande kvar i grekland,
Costas hade då ingen aning om vad caffe latte (fanns inte i grekland då men nu är den med på varje cafe meny trots värmen;) var för ngt trots hans långa erfarenhet inom cafe & restaurang sedan 14 års ålder men tjurig som få så lärde han sig & sen kom latte bussen med bla Daniel Remheden & Matts Johansson.
Costas, Tove, Tommy & jag gick.

Kaffe resan fortsätter & Johan har en stor betydelse för vår utveckling.
Vi bygger upp en nära relation med Johan & blir även goda vänner då han en dag säger i telefonen att jag ska säga upp mig från Kahls & öppna eget rosteri.
Spännande & en dröm som går i uppfyllelse, samt en start för specialkaffe i Sverige.
Hur stort som helst!

Costas börjar tävla & Johan rostar hans kaffe & hjälper honom med träningen.
Så vänlig som han är (och fru Pernilla) så öppnas även porten till hans hem där både Costas, Tove & jag bott.
Tävling, träning, rostning, resor mm minnena är många.

Sen blir det vår tur att ringa & säga, nu ska vi öppna eget! En självklarhet att vi då samarbetar med Johan mfl.
Costas brinnande inresse för kaffe leder till att han själv börjar rosta & luktar förmodligen lika mkt kaffe som Johan gör:)

Johan har funnits där i med & motgångar & alltid varit en vän med kloka råd samt en god lyssnare.

Johan är en av andledningarna till att Costas fann sitt brinnande intresse för kaffe & den största inspirations källan för att börja rosta & jobba med specialkaffe & att ständigt vilja utveckla sig.

Tack Johan.


1 kommentar:

  1. Vilken natt!
    Johan var verkligen snabb på att fånga åt sig micken :)

    Love!

    /Per

    SvaraRadera